Onderwijs
De manier waarop wij onderwijs geven, wat wij belangrijk vinden, sluit aan op de visie die we hebben. Wat ziet u dan in de praktijk van die visie terug als u op een doordeweekse dag de school binnen zou lopen?
- Veel aandacht voor de basisvaardigheden: lezen, taal en rekenen. We streven ernaar dat alle kinderen met in ieder geval een voldoende niveau onze school verlaten zodat ze een goede basis hebben voor de rest van hun schoolloopbaan. Aandacht voor basisvaardigheden begint al spelenderwijs in groep 1/2 en gaat eigenlijk de hele dag door; ook bij een werkstuk over kikkers of het bespreken van de voor- en nadelen van gamen gaat de ontwikkeling van taalvaardigheid door.
- Kinderen die op verschillende niveaus werken. Het ene kind heeft minder moeite met de lesstof dan het andere kind, het ene kind heeft andere interesses dan het andere kind. Verschillen mogen er zijn, als je een instructie volgt in een andere groep ben je geen uitzondering, maar past dat gewoon beter bij jouw niveau. En ook als je een hele snelle leerling bent krijg je een aanbod dat voor jou moeilijk is, zodat iedereen leert wat het betekent als je ergens echt voor moet werken en wat het betekent als het je uiteindelijk lukt.
- Thematisch werken waarin ervaren, ontdekken, onderzoeken centraal staan. We leren daarbij niet alleen in school, maar ook buiten. We leren niet alleen meer over onze eigen interesses en onze eigen omgeving, maar we verkennen juist ook de wereld die we nog niet kennen.
- Een veilige gemeenschap waarvoor we allemaal verantwoordelijk zijn. De school is een mini-samenleving met volwassenen en kinderen waarin we naar elkaar omkijken, elkaar kennen en elkaar respecteren. We besteden aandacht aan verschillende levensbeschouwelijke achtergronden, aan de beleving die mensen daarbij hebben en aan de eigen identiteit van kinderen. Volwassenen en kinderen helpen elkaar en werken en spelen samen. Kinderen en ouders zijn belangrijke gesprekspartners, niet alleen als het gaat om hun eigen ontwikkeling van kinderen maar ook als het gaat over de school als geheel.
Onder groepen is dit per groep nog verder uitgewerkt en wordt beschreven wat kinderen daar leren.
Onder ontwikkelingen is beschreven wat we het afgelopen jaar hebben gedaan en wat het komende jaar op de agenda staat.